W trakcie transportu, na parkingu w Belgii z naczepy skradzione zostały części samochodowe o wadze 1000 kg oraz rynkowej wartości 100 000,00 EUR. Roszczenie o takiej wartości skierował niemiecki poszkodowany do klienta Galicji Brokers. W tej sytuacji wysokość odszkodowania należało wyliczyć na podstawie art. 23 ust. 3 Konwencji CMR, a więc pomnożyć wagę skradzionego towaru x 8,33 SDR x cenę SDR. Na dzień dzisiejszy jest to 1,21 EUR. W ten sposób należne odszkodowanie wyniosło 10.079,3 EUR, a nie 100.000 EUR, pomimo, że taka była wartość rynkowa skradzionego towaru.
Pełne odszkodowanie można żądać jedynie w przypadku rażącego niedbalstwa albo zadeklarowania wartości towaru lub zadeklarowania specjalnego interesu w jego dostawie, zgodnie z artykułami 24 i 26 Konwencji CMR.
Zgodnie z powyższym, ryzyko zniszczenia czy utraty towaru w transporcie ponosi również właściciel towaru.
Należy pamiętać, że Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) uchwaloną w Genewie dnia 19 maja 1956 r. podpisały, a zatem muszą stosować następujące kraje: Albania, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja, Węgry, Iran, Irlandia, Włochy, Izrael, Kazachstan, Kirgistan, Łotwa, Liban, Litwa, Luksemburg, Malta, Mongolia, Czarnogóra, Maroko, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Mołdawia, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Syria, Tadżykistan, Macedonia, Tunezja, Turcja, Turkmenistan, Ukraina, Wielka Brytania i Irlandia Północna, Uzbekistan
Radca prawny Jerzy Klimkowski