Ogromny pożar w firmie transportowej w Drogobyczy. Wielka strata, a przed właścicielem skomplikowany proces uzyskania odszkodowania za spalone pojazdy i jeszcze trudniejszy w zakresie zaspokojenia właścicieli zniszczonych ładunków.
W dniu 25.12.2022 r. na terenie firmy transportowej w Drogobyczy spłonęły całkowicie cztery zestawy, a kolejne dwa uległy poważnemu uszkodzeniu. Zakładając, że pojazdy należały do jednego przedsiębiorcy, a naczepy wypełnione były towarem należącym do osób trzecich, przed właścicielem długa i kręta droga do uzyskania odszkodowania za pojazdy oraz jeszcze trudniejsza w zakresie wypłaty odszkodowania na rzecz właścicieli towarów.
Nie znam przyczyny pożaru, nie mniej jednak w sprawie należy wykorzystać następujące ubezpieczenia:
- Dobrowolne ubezpieczenie autocasco do wszystkich spalonych pojazdów tego samego właściciela. UWAGA! Nie ma tu zastosowania OC p.p.m ponieważ zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody majątkowe wyrządzone „samemu sobie”.
- Ubezpieczenie OC przewoźnika drogowego w ruchu krajowym i międzynarodowym – do spalonego towaru znajdującego się na wszystkich pojazdach należących do tego samego właściciela. Średnia suma gwarancyjna w ubezpieczeniach OCP w ruchu międzynarodowym to 300 000/400 000 EUR, czy to wystarczy?
UWAGA! Nie ma tu zastosowania OC p.p.m ponieważ zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody w ładunku przewożonym za opłatą.
- Jeśli poza pierwszym pojazdem, który był przyczyną pożaru (np. samozapłon), pozostałe pojazdy należą do innych właścicieli, Ci będą mogli skorzystać z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – właściciela pierwszej ciężarówki. Z tego ubezpieczenia odzyskają również odszkodowanie za spalony towar.
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych UFGiPBUK, suma gwarancyjna w przypadku szkód w mieniu wynosi 1 050 000 euro. Czy to wystarczy?
- Jeżeli do pożaru doszło na skutek podpalenia przez nieznanych sprawców pierwszego pojazdu, a następnie ogień rozprzestrzenił się na pozostałe, to właściciel pierwszej ciężarówki może uchylić się od odpowiedzialności za szkody w pozostałych zestawach i ładunkach należących do osób trzecich, powołując się na przesłanki egzoneracyjne. Mianowicie, że do szkody doszło z winy osoby trzeciej za którą posiadacz pojazdu mechanicznego nie odpowiada.
Z powyższego wynika, że ustalenie przyczyny pożaru ma kluczowe znaczenie dla powstania odpowiedzialności i uruchomienia ubezpieczeń, a także dla ewentualnego uchylenia się od odpowiedzialności właściciela pojazdu lub właściciela bazy transportowej. Aby nie komplikować jeszcze bardziej sprawy, nie poruszam kwestii ubezpieczenia OC działalności gospodarczej.
Radca prawny Jerzy Klimkowski